Skipper og vinner av Skagenrace 2022, Kenneth Bjørklund deler gode tips og råd om sikkerhet og vedlikehold.
WaterCircles forsikring er stolt samarbeidspartner med Norsk seilforbund, KNS og Bærum seilforening. Det er ikke tilfeldig at vi har valgt å gå så sterkt inn som sponsor til seilere og seilbåtentusiaster.
Denne sesongen har vi vært aktive på en rekke arrangement og blant annet holdt årets skippermøte for seilasen Skagenrace, og tilstedeværelse på Ferderseilas (KNS) og gjennom ulike arrangement i regi av Norsk Seilforbund.
Seiling handler om sikkerhet, og ta høyde for det uforutsette, i tillegg til et sterkt og tydelig lederskap, hvor skipperen har kommandoen og ansvaret.
For å bedre forstå konseptet seiling og regatta, har vår markedsdirektør Heidi Ravneng Nilsen og Salgsdirektør Jan Patrick Granerød Olsen deltatt på Skagenrace 2022.
Det skal sies at værguder denne gang viste seg fra en ekstrem side, og det ble en strabasiøs overfart, hvor en del av båtene måtte søke nødhavn og noen måtte bryte. Vi var heldige og fikk mønstre på seilbåten “Ender Pearl” En fantastisk seilbåt på 76 fot, med eier og skipper Kenneth Bjørklund og hans profesjonelle mannskap. Båten ble forøvrig årets vinner av Skagenrace 2022.
Regattaseilere kan på mange måter sammenlignes med profesjonen forsikring. Det er risikovurdering på høyt nivå, skadeforebyggende tiltak, og å sikre at det uforutsette ikke skal skje.
Som skipper har man ansvar for alle ombord, og at mannskapet får ut sitt fulle potensiale. Det er særdeles viktig å balansere mellom sikkerhet, maksimal seilføring og værforhold.
Intervju med Kenneth Bjørklund, Fleet Manager for Wilhelmsen Group, om hvordan han forbereder seg på regattaer og tar vare på sin båt.
Kenneth er utdannet Maritim Ingeniør ved Oslo Teknisk Maritime Skole. Han har bosted i Holmestrand, og tilbringer store deler av året i sin 76 fot seilbåt “Ender Pearl”.
Kenneth, fortell oss om båtene du har hatt opp gjennom årene?
Min første båt var en Bavaria 40 Cruiser. 9 tonn.
Båt nummer to ble så en Beneteau Sense 50. 18 tonn. Dobbel størrelse.
Båt tre og nåværende båt: CNB 76 Ender Pearl. 55 tonn. 3 dobbel størrelse.
Hva mener du med «18 tonn og dobbel størrelse»?
Det er disse tallene som krefter i tauverk og rigg forholder seg til.
Hva er din motivasjon for seiling? Bruksbåt eller kun for regatta og andre formål?
100% fokus på komfort og tur/ferieseiling med full komfort. Deretter gjør jeg tilpasninger som gjør at båten er bedre egnet for regatta, men ikke går utover komfort. Mange ting dekker begge behov; f.eks. gode seil gjør turseiling mer behagelig, mindre krenging og bedre fart.
Sikkerhetsutstyr påkrevd for regatta er gjerne utover det en turseiler har med, så også dette er en fordel i alle settinger. Spare litt vekt er enkelt før regatta, f.eks. planlegge å ha 300 i stedet for 2500 liter diesel. Samme med vann, men nok til komfort. La jolla ligge igjen i Holmestrand.
Hvordan forbereder du deg selv og båten til Skagenrace, og hva er oppskriften på å vinne med «Ender Pearl»?
Forbered båten for tøft vær. Tenk på hva som er nok til å holde kreftene du forventer, så legger du på 50% til.
Håpe på slikt vær; «Ender Pearl» ville ikke ha en sjanse til Skagen med vind fra rundt nord.
Mannskap! Må ha med en kjerne som kan utføre hver enkelt oppgave like bra eller bedre enn hva jeg kan selv. Dette frigjør meg til å tenke helhet, taktikk og strategi. Om man ser at noe kan/bør gjøres bedre så blir man forstyrret av dette, blir tilbøyelig til å ta over oppgaver av og til, og miste helheten. Ha gjerne mannskap som er spesialisert til en oppgave, men de må også kunne gjøre andre ting på en fornuftig måte, om ikke perfekt.
Mat og drikke må være lagd på forhånd, enhånds-mat. Ellers blir det til at man ikke gidder, spesielt for de som blir sjøsyke når de går under dekk.
Kan du beskrive betydningen av et godt mannskap fra en skippers perspektiv?
For Skagen spesielt er det viktig å ha med 3-4 personer jeg vet jeg kan stole på i tøft vær, om man skulle få et uhell. Jeg liker å utføre de tøffeste jobbene sammen med de som normalt utfører jobben under lettere forhold; f.eks. sette rev 2 i mørket med masse sjø over dekk hele tiden.
Vi som har vært med på tur er relativt ferske. har du noe tips til oss til læring og erfaring?
Erfaring er selvfølgelig viktig, men man må jo begynne med begrenset erfaring. Tips for å få erfaring raskere er å lese/høre på hva andre har opplevd i vanskelige forhold.
Lær av sine feil, tenk igjennom hva du selv gjorde feil som ledet til et uhell eller en vanskelig situasjon. Enda viktigere, lær av andres feil. Det er ikke nødvendig å gjøre alle feilene selv.
Hvordan forholder du deg til vedlikehold og skader på båten?
Preventivt vedlikehold skal unngå det meste av havari og skader underveis. På en båt som «Ender Pearl» er dette en 50% stilling.
Men det skjer uansett av og til. Da er det viktig at man på forhånd tenker gjennom hva man skal gjøre om et system eller spesifikt utstyr faller bort. Selv om akkurat det du har tenkt igjennom skjer, så er du uansett bedre forberedt.
Har du noen tips til trygg ferdsel, sjøvett og vedlikehold etc.?
- Systematisert vedlikehold. Lister som føres over tid slik at ingenting glemmes. Hele ha tiden en «to do list», hvor alt som er skadet eller har redusert funksjon føres opp slik at det ikke glemmes, selv om det ikke er veldig viktig akkurat der og da.
- Når du ferdes i områder med annen båttrafikk, tenk på hva den andre båten du møter ønsker at du skal gjøre for at en møtesituasjon skal bli så enkel og trygg som mulig.
- Kommuniser! Jeg snakket med 5-6 store, kommersielle skip underveis til Skagen. Si hva du ønsker å gjøre, spør pent om de kan endre kurs et par grader slik at vi slipper å slå eller på annen måte gjøre det vanskelig for oss selv. I regatta tjener vi mange minutt på å slippe å endre kurs for kommersielle skip. Gjør dette i god tid, gjerne 30 min før en konflikt vil oppstå. Da er det mye mindre kursendring som skal til for å unngå en nærsituasjon. Det er gratis å bruke VHF-radioen, og store skip liker å vite at fritidsfartøy har kontroll på hva de gjør.
- Om noe ikke er helt åpenbart for trygg ferdsel, bruk VHF og prat sammen. Selv Bastøferga tar hensyn om man snakker litt med dem for å fortelle hva man ønsker.
- Kart er viktig. Papirkart er et must om du ikke har flere uavhengige kilder til elektroniske kart. Husk at dette skal virke om all strøm ombord blir borte. En feil må ikke kunne sette ut alle kartkildene.
- Papirkart er uansett bedre for å lære navigasjon og forstå farvannet.