Meld skade

Om skaden skulle oppstå er det viktig med rask hjelp. WaterCircles hjelper deg med personlig service.

Les mer Fyll ut skadeskjema

Hjelp i forbindelse med skade

Benytt skadeskjema under eller kontakt oss på:

  Send e-post

  (+47) 67 20 60 05

Reiseskade

Vi trenger følgende informasjon før du melder avbestilling/evakuering: 

  • Skriftlig dokumentasjon på hva du får refundert / ikke refundert fra flyselskap, reisearrangør, hotell, utleier etc. Alltid kontakt disse først. Dersom du velger å ombooke reisen trenger vi dokumentasjon på ombookingsgebyr.
  • De aktuelle ubenyttede billettene / hotellbekreftelsen, leieforholdet/avtalen.
  • Kontonummer.
  • Er reisen betalt med kredittkort ber vi om at det vedlegges bekreftelse hvor det fremgår at reisen er belastet dette kortet (utskift fra banken), samt at de 6 første sifrene og de 4 siste sifrene i kredittkortet fremkommer.

Les mer om selskapets informasjon vedrørende koronaviruset her.

Se skjema for innsending under.

For hjelp ved reiseskader i utlandet

Ring SOS International: +45 384 89 240

Etter ordinær åpningstid, kl. 08.00-17.00, vil du bli overført til vår alarmtelefon som er åpent hele døgnet, året rundt. Alarmtelefon betjenes av Viking Redningstjeneste. Du kan også benytte kontaktskjema under for å melde en skade.

Veihjelp, leiebil eller glasskade

Veihjelp eller redning 

Veihjelp er inkludert på Delkasko, Kasko og Elite dekning i WaterCircles.

Veihjelp dekker:

  • Hjelp på stedet (for Kasko og Elite gjelder også bilhjelp hjemme)
  • Transport til verksted
  • Hjemtransport eller videretransport for både fører og passasjerer.
  • Veihjelp til campingvogn/tilhenger

Egenandel for veihjelp er kr 500, med mindre noe annet er opplyst i ditt forsikringsbevis.

Bestill veihjelp her eller kontakt Viking direkte på +47 800 30 822.
Viking vil kontakte deg så snart registreringen er gjennomført.

Leiebil

Kontakt WaterCircles for å registrere skaden før du bestiller leiebil hos Hertz.

Glasskade (reparasjon eller ruteskift)

Dersom du har delkasko eller kasko, kan du selv kontakte vår samarbeidspartner Hurtigruta Carglass® for å bestille time for reparasjon eller ruteskift. Ring 09500 eller bestill online her.

Helseforsikring

Vertikal Helseforsikring har en egen spesialisert saksbehandling for å ta best vare på kunder som trenger hjelp fra helseforsikringen.  Saker skal derfor meldes direkte til Vertikal i stedet for til våre egne skadebehandlere.

Dette gjør vi fordi du skal få den beste hjelpen, så raskt som mulig.

Alle saker meldes inn her

   Skademelding Privat og Bedrift

Fyll ut skjemaet under for å melde en skade.

Ved utfylling av elektronisk skademelding nedenfor, godkjenner du elektronisk kommunikasjon i skadesaken med selskapet.
Husk å sjekke spamfilter og søppelpost da epost fra selskapet kan havne der.

Grønt skadeoppgjør

Miljøeffektive løsninger som skåner miljøet

WaterCircles gjør en ting annerledes enn andre selskaper når det kommer til skadeoppgjør. Vi tar et ansvar og sørger for å gi deg råd og anbefalinger om hvordan du kan utbedre skaden på en så miljøvennlig måte som mulig. Dette får vi til med gode samarbeidspartnere som har fokus på miljø som blant annet Hurtigruta Carglass og Hertz.

WaterCircles er Miljøfyrtårmsertifisert.

Skadepartnere

WaterCircles samarbeider med utvalgte skadepartnere som vi vet vil levere god service og kvalitet til våre kunder.

Viking 

Viking Gruppen er et av Nordens største assistanseselskaper med virksomhet i Norge, Sverige og Danmark. Viking tilbyr assistanse til alle typer biler, og har samarbeidspartnere som gjør det mulig å hjelpe kunder på et globalt plan. I tillegg til veihjelp utfører Viking tjenester innen medisinsk assistanse og betjener service-/vakttelefoner på vegne av WaterCircles etter normal stengetid.

For alarmtelefon, redning og veihjelp kontakt +47 800 30 822.

SOS international

SOS International er Nordens ledende assistanseorganisasjon. Fra deres alarmsentraler yter de akutt personlig assistanse overalt i verden, og de er alltid i beredskap. 24 timer i døgnet. Syv dager i uken. 365 dager i året. Trenger du å melde en skade eller øyeblikkelig hjelp i utlandet, se kontaktinformasjon her.

Hurtigruta Carglass®

Hurtigruta Carglass® er et av Norges ledende selskap i bransjen for reparasjon og utskifting av bilglass, og de betjener mer enn 60 000 kjøretøyeiere hvert år. Som kunde i WaterCircles vil Hurtigruta Carglass® gi deg reparasjon og service med høy kvalitet. Hurtigruta Carglass® har bransjens mest moderne utstyr, og kan blant annet re-kalibrere sikkerhetssystemene som du eventuelt måtte ha i bilen din.

Hurtigruta Carglass® er opptatt av miljø og gjenbruk, og er sertifisert igjennom EcoVadis.

For bestilling av time, ring 09500 eller bestill online her.
Les mer om Hurtigruta Carglass® her.

Hertz

Ved behov for leiebil i forbindelse med skade eller veihjelp, så er WaterCircles sin samarbeidspartner Hertz.

Hertz er blant markedslederne på leiebil i Norge, og har blant annet vunnet Grand Travel Awards i 2018. Hertz har et riksdekkende nettverk med 170 utleielokasjoner og samarbeider med en rekke verksteder og bilforhandlere som gjør at det finnes totalt over 450 steder i Norge hvor det kan bestilles leiebil.

Kontakt WaterCircles ved behov for leiebil.

Forebygge skade

WaterCircles skal ikke bare være profesjonelle rådgivere hva gjelder dine forsikringsbehov, men også rådgivere innen skadeforebygging.

Som bransje og selskap har vi en egeninteresse i å forebygge skader, og Forsikringsnæringen har også vært sentral i etableringen av henholdsvis Trygg Trafikk, Brannvernforeningen og Skadeforebyggende Forum.

WaterCircles vil informere sine kunder om hvordan en enkelt kan forebygge skader innen flere områder. Dette gjelder blant annet forebygging av skader på bygninger, ferdsel på reise, klima og temperaturendringer som påvirker vann og rørkontruksjoner, trygg ferdsel i trafikken eller gode råd om brannsikkerhet.

Her vil vi legge tilgjengelig gode råd som er med å forebygge skadesituasjoner:

Hvordan pakke bilen riktig

Når du skal pakke bilen enten det er til sommerferie eller en større helgetur, så er det viktig at du tenker på sikkerheten allerede fra du starter å pakke bilen.

Bil i sikkerhetsmessig god stand

Før du tar fatt på ferien er det viktig at du vet at bilen din er i sikkerhetsmessig god stand. Du skal kanskje kjøre langt og på veier som stiller krav til både fører og gode dekk. Søk råd hos fagfolk om du er i tvil om bil og dekk er i forsvarlig god stand. Husk at vinterdekk kan være farlig på sommerføre.

Sikre barna i bilen

Barn må sikres i forhold til vekt og alder. Det er påbudt å sikre barn med godkjent barnesete til de er minst 135 cm høye, eller over 36 kilo tunge. Les reglene hos Trygg Trafikk.

Pakk bagasjen riktig

Tunge og store gjenstander plasseres lavest mulig inn mot seteryggen i bagasjerommet. Lettere gjenstander plasseres ytterst. Dette gir lavt tyngdepunkt og bedre kjøreegenskaper, og bagasjen kommer ikke i bevegelse ved en bråstopp. Husk at bagasje på 18 kg kommer med et trykk på 540 kg ved en bråstopp i 50 km/t!

Myke ting inne i bilen

Inne i bilen skal det kun være myke ting. Selv et lite kamera eller en iPad på hattehylla er et dødbringende våpen ved en bråstopp.

Bruk av takboks

Bruker du takboks er det viktig å undersøke lovlig maksimalvekt på taket. Sjekk lovlig vekt i instruksjonsboka eller vognkortet. Avhengig av hvilken type bil du har varierer det fra 40–90 kg. Dette inkluderer også takstativ, boks og innhold.

Unngå innbrudd i bilen

Unngå å sette fra deg bilen med synlige verdisaker, telefon eller nettbrett. Et innbrudd er en kjedelig start på ferien din.

Hund i bil

Vi oppfordrer til bruk av sikkerhets-godkjente hundebur. Har du ikke bur eller spesialsele til hunden din, så er gulvet på passasjersiden foran den sikreste plasseringen av hunden. 

Nødutstyr

Der viktig at refleksvest og varseltrekant er lett tilgjengelig. Hvis man får stopp på veien er det livsviktig at varseltrekanten er lett å finne for å varsle andre trafikanter om at man står til hinder for trafikken.

Kilder: Statens Vegvesen, Norsk Luftambulanse og Trygg Trafikk.

Gode råd før og under reise

Gode tips før reisen

  • Husk reiseforsikring! Sørg for at din forsikring gjelder i det landet du besøker og har gyldighet for perioden du skal være borte. Ta med deg forsikringsbeviset ditt som dokumentasjon på at du har reiseforsikring. 
  • Sørg alltid for å ha gyldig pass og reisedokumenter til hele familien. Merk deg at noen land krever at passet er elektronisk lesbart og gyldig i tre til seks måneder etter forventet hjemreise.
  • Sjekk om landet du skal reise til krever visum og annen dokumentasjon som vaksinekort som viser at du har tatt nødvendige vaksiner for det gjeldende land eller område.
  • Ha med minst mulig kontanter på reise og sørg for gyldig kredittkort.
  • Ta med et lite reiseapotek i tilfelle skade.
  • Husk helsetrygdekort for reiser innen EØS-land. Dette får du fra NAV.
  • Noter deg telefonnummer til WaterCircles og alarmtelefon i tilfelle skade. For hjelp i utlandet kontakt SOS International. Les mer her. 

Huset

  • Omadresser posten din og spør gjerne naboen om de kan se til huset mens du er borte.
  • Lat som om du er hjemme ved å la kaffekoppen stå fremme på bordet, la noen leker ligge utover gulvet og la et eller flere lys stå på. 
  • Lås vinduer og dører. Halvparten av alle tyver kommer seg inn i huset gjennom dører. Monter doble forsikringsgodkjente låser på alle ytterdører, kjeller- og verandadører.
  • Fjern stiger og andre ting som gjør innbruddet enklere. Innbrudd fra annen etasjen og bi-inngangsdører øker, så ikke gjør det enklere for tyvene. 
  • Husk og oppdater kontaktinformasjonen hos alarmselskapet i tilfelle noe skjer.
  • Ikke fortell på sosiale medier at huset skal stå tomt over en lengre periode. 

Gode tips under reisen

  • Lås inn verdisaker du ikke har umiddelbar bruk for inn i en safe eller på et annet sikkert sted.
  • Ikke oppsøk områder som du vet kan være utrygge og spesielt ikke på kveldstid. Gå gjerne flere sammen.
  • Vær varsom på lommetyveri. De går ofte etter penger, kredittkort, mobiltelefoner og verdigjenstander fra vesker eller lommer. Det kan være lurt å legge igjen et kredittkort i safen på hotellet i tilfelle noe skulle skje.
  • Om skaden skulle skje når du er på reise- kontakt oss umiddelbart.
Bilferie i Europa: Grønt kort for bil og tilhenger/campingvogn

På bilferie i Europa i sommer

Skal du på bilferie i sommer så er det viktig at du har en bil som er i sikkerhetsmessig god stand. I tillegg må du huske på at enkelte land krever Grønt kort, som bekrefter at du har ansvarsforsikring på bilen din.

Her kan du enkelt sjekke hvilke land du trenger Grønt kort i.
Grønt kort får du ved å kontakte WaterCircles på post@watercircles.no

Tilhenger eller campingvogn

For de som skal ha med seg tilhenger eller campingvogn, må du også sørge for å ha et Grønt kort for denne hengeren. Flere europeiske land krever ansvarsforsikring for tilhenger / campingvogn. Kontakt WaterCircles for spørsmål og utsteding av Grønt kort.

Unngå frost og vannskader

Vintersesongen kan by på streng kulde over lengre tidsrom. Det er derfor svært viktig at vi setter på nok varme i alle rom med ledninger.

Den vanligste formen for vannskade i hytter er frostsprengning av vannrør. Når vann fryser til is, øker volumet med ca. 10 %. I en lukket rør­ ledning medfører dette at trykket i røret stiger helt til noe brister. Når isen tiner igjen, strøm­ mer vannet ut i bygningen og gir vannskader.

Viser det seg at en ikke har satt på eller har satt på for lite varme, så kan dette føre til en avkortning på forsikringen og slik medføre en økonomisk konsekvens for forsikringstaker. 

WaterCircles oppfordrer sine kunder til å være føre var og ta forholdsregler spesielt når du reiser bort over lengre perioder. Dette gjelder i bolighus, men spesielt fritidshus/ hytter er svært utsatt.

Noen gode råd for å unngå vannskader:

  • Sørg for tilstrekkelig oppvarming og spesielt i rom der rørene går i yttervegger.
  • En huskeregel er at temperaturen ikke skal være under 10 grader.
  • Steng hovedkranen og tapp vannet fra rørene når du skal være borte lenge fra bolig eller fritidshus
  • Utvendig vannledning fryser ofte, vurder muligheten for å ha varmekabel i vannrøret.
  • Steng lufteventiler
  • Rydd tak, balkong og terrasse for snø og is, og påse at nedløp og rister er fri for snø/is.
  • Hell frostvæske i vannlås og toalettskål, slå av og tøm eventuell vannpumpe og vannbereder. 
  • Vannet skal stenges av når hytta ikke er i bruk.
Høytid for brann

Statistisk sett så er desember den måneden i året der det oppstår flest boligbranner. Hele 50 % flere boligbranner oppstår i julemåneden enn ellers i året. Åpen ild og elektrisitet er de største brannårsakene.

Elektriske anlegg

Mellom 40 og 50 prosent av alle boligbranner, skyldes feil på det elektriske anlegget. Varmgang i sikringsskap, eller vannkokere og brødristere som tar fyr, er vanlige årsaker til boligbranner.

  • Sjekk det elektriske anlegget. Har man et elektrisk anlegg av eldre dato, få en elektriker til å se over at alt er som det skal være eller ta kostnaden med å bytte det ut.
  • Det kan bli kaldt i desember, så pass på elektriske apparater og at de ikke blir overopphetet. Belysning som skal brukes utendørs, må være spesielt egnet til dette formålet. La aldri ledningen gå over dørterskelen eller gjennom vinduet, og unngå skjøteledninger.

Levende lys og bruk av ildsteder

  • Slukk elektrisk julepynt både når du legger deg og når du forlater huset. Husk at dette gjøres ved å skru av strømbryteren eller ved å dra ut kontakten.
  • Forlat aldri et rom med levende lys i og sørg også for at levende lys er utenfor rekkevidde for barn og husdyr.
  • Vær kritisk til materialvalg i dekorasjoner, bruk selvslukkende lys eller lysmansjetter av staninol. Dekorasjonene bør i tillegg også behandles med brannhemmende middel.
  • Feil bruk av ildsted kan utgjøre en trussel. Det er viktig å fyre med tørr ved og for å unngå sotbrann i pipen er det viktig at det er god trekk i ovnen.
  • Unngå at tekstiler som gardiner og lignende henger inntil panelovner da dette kan ta fyr.
  • Fakler må plasseres i god avstand fra boligen slik at de ikke kan føre til antennelse.

Brannalarm og brannslukningsapparat

  • Husk å teste og bytte ut batteri på brannvarslere i hjemmet.
  • Sjekk brannslukningsapparat jevnlig. En sjekkliste for hvordan du gjør dette er tilgjengelig på brannvesenet.no

Kilde: dsb.no

Ulmende aske forårsaket totalbrann

Totalbrann på Jevnaker

Gunnar Rohr-Torp som er kunde i WaterCircles forsikring opplevde enhver huseiers mareritt.

På kvelden den 26. januar fikk hans sønn Knut Rohr-Torp telefon om at farens hus sto i brann. Gunnar Rohr-Torp, som er kunde gjennom LMK forsikringsordning, var selv på ferie på Tenerife på branntidspunktet. En nabo varslet om brannen og Jevnaker brannvesen kom raskt til stedet. Heldigvis hadde brannkorpset akkurat vaktskifte og de hadde derfor full bemanning på stasjonen da alarmen gikk.

Ulmende aske

Til tross for et totalskadet hus, står deler av huset fortsatt igjen. Årsaken til dette er utelukkende rask utrykning og at hele brannkorpset var samlet da alarmen gikk. At brannvesenet kom raskt til stedet gjorde at de forhindret huset fra å brenne helt ned, og de fikk også reddet ut diverse personlige eiendeler og albumer, noe familien er svært glade for.

Brannårsaken er basert på en lei hendelse, og er forårsaket av at aske ble plassert ute på terrassen. Ekteparet hadde fyrt i peisen dagen før, men det var fortsatt ulmende aske igjen da den ett døgn etter ble satt ut.

Takker en god forsikringsordning

«Vi er først og fremst glade for at det ikke var noen i huset da brannen startet. I tillegg var det heldig at brannvesenet kom så raskt til stedet og fikk slukket brannen, sier Gunnar Rohr- Torp. WaterCircles har gjort en meget god jobb, og vi er svært glade for å ha et så profesjonelt selskap i ryggen når skaden først skjer.

Gunnar Rohr- Torp oppfordrer alle om å ta forholdsregler når en skal tømme peisen for aske, og huske å bruke en askebøtte. Investér i en alarm slik at brannvesenet så raskt som mulig kommer til stedet, sier Rohr- Torp.

Gjenoppbygningen av huset er nå i gang, og huset vil igjen være beboelig utpå høsten.  WaterCircles vil sammen med sin samarbeidspartner Naturvernforbundet sette seg ned med Rohr-Torp for å gå gjennom hvilke miljøvennlige og energieffektive løsninger huset nå kan få. Denne rådgivningen er en del av WaterCircles sitt konsept med miljøvennlige skadeoppgjør.

WaterCircles forsikring møtte Gunnar og Knut Rohr-Torp under besiktigelse av gjenoppbyggingen tidlig i juni. Til tross for et totalskadet hus, ble ikke garasjen skadet. I garasjen sto Gunnar sin 60-år gamle Austin Healey som fortsatt er like hel. På bildet ser vi Gunnar og Knut foran Knut sin Alfa Romeo som til neste år blir registrert som veterankjøretøy.