Se opp for nettsvindel, for tyvene får stadig mer sofistikert og finurlig måte å svindle deg på. Netthandel har kommet for å bli, og dessverre har også ID-tyveri og nettsvindel økt i samme takt. Det er enkelt og praktisk å handle på nett og leveransene kommer kjapt på døren, i postkassen eller må hentes på nærmeste postkontor. Enkle betalingsløsninger er vi godt vant til. Skal du selge noe privat? – klær, en sofa eller andre produkter, så er velkjente apper og sider vi stoler på – et godt valg. Vi ber deg likevel følge godt med.
Dette innlegget er skrevet av Markedsdirektør i WaterCircles AS, Heidi Ravneng Nilsen, etter en opplevelse hun selv nylig har hatt.
Søren og…
Dette skjedde meg for kun et par dager siden, og det var flaks at banken min fanget opp signaler på forsøk på uttak på 10.000 kroner. De sperret kortet mitt før jeg skjønte at det var jeg som hadde dummet meg ut.
Historien er som følger… Jeg hadde oppdatert profilen min på Finn og Tise, og skulle få omløp på noen klær og produkter jeg skulle selge. Miljø, gjenbruk og bærekraft opptar meg, og jeg har solgt og kjøpt mange ganger tidligere.
Denne gangen krysset jeg av på både avtal frakt med kjøper og servicetjenesten «Rett hjem» hvor kjøperen betaler frakt etter pakkestørrelse. Så langt gikk alt etter planen, produkter var lagt ut og jeg ventet bare på kjøpere.
En time senere var jeg på skogtur med en venninne, og så plinger det i mobilen fra lommen. SMS fra Rett hjem tjeneste om at varen nå var betalt av kjøper og at jeg bare måtte gå inn på lenken for å avtale henting av pakke, og legge inn konto og betalingsløsning for trygg handel. Pengene skulle bli overført til meg på en sikker og trygg måte i henhold til avtalen.
Lenken var en tro kopi av annonsen, og det lå inne kjøpers navn og adresse, og et mobilnummer, og huket av på kjøpt 2500,-
Jeg var kjempefornøyd med å selge noe så raskt, og tenkte at nå har Finn blitt enda mer sofistikert og sømløst på betaling fra kunden som har kjøpt, og forenklet løsningene på frakt. Som Markedsdirektør i et forsikringsselskap har jeg god tilgang på informasjon om nettsvindel og ID-tyveri. Likevel klarte jeg å bli lurt.
Jeg fikk beskjed om å legge inn kontonummer slik at pengene kunne bli overført til meg, og at jeg måtte benytte bank id for å legitimere meg, og jeg ble styrt inn på helt identisk BankID-innlogging og der la jeg også inn personlig kode.
Når lenken etter hvert hang seg og jeg ikke fikk fullført, og jeg ble bedt om å benytte et annet bankkort – begynte jeg å skjønne tegningen… og at kanskje gikk jeg litt vel raskt frem. SMSen jeg fikk var fra samme leverandør- Rett hjem og med logo og nesten samme oppsett som jeg hadde fått et par dager før – da jeg mottok en annen pakke. Da var alt etter boken og gikk sømløst. Det var derfor jeg med sannsynlighet stolte blindt på melding fra samme leverandør.
Regel – Hold deg innenfor plattformen du har annonsert i fra, og følg ikke lenker sendt på sms eller mail utenfor systemet du handler eller selger fra. Historien stopper ikke der.
Midt i en hektisk arbeidsdag fikk jeg en SMS av banken min som skrev at jeg måtte logge inn på lenken og identifisere meg, for det hadde trolig vært noen som hadde forsøkt stjele identiteten min og bank informasjonen.
Jeg satt i et Teams-møte, og jeg husker jeg tenkte at dette må jeg løse raskt. Godt banken min er oppdatert og følger med.
Jeg logget inn, Bank-ID ble brukt for å identifisere meg, personlig passord til banken ble brukt og så stoppet det hele opp. Da jeg omsider fikk tatt på brillene innså jeg at dette var nok et inngrep på id tyveri og svindel. Alt så riktig ut med logo og avsender, bortsett fra at det på tilleggslenken sto «Sbamken» med m og ikke n.
Samme runde på nytt, ringe inn til banken og låse kort og konto. Følg med – Bruk briller – Det er fort gjort! Og det kan koste deg dyrt om du er riktig så uheldig.