Høsten er for alvor i gang, og vinteren nærmer seg med stormskritt. For samtlige bileiere i Norge betyr dette at det er på tide å legge om til vinterdekk. Glatt og vått føre skal man ta på alvor, og det kreves mye av dekke dine for å sikre at du kjører på en trygg måte. Vi gir deg noen gode tips om å skifte til vinterdekk, slik at du kan være sikker på at du og dine vinterdekk er forberedt.
1. Vinterdekk er ferskvare – Har dine vinterdekk gått ut på dato?
Ikke la deg lure av at dekkene ser fine og lite slitt ut. Vinterdekk kan virke helt fine, men gummien kan være stive og inntørket. Eksponering for vær, vind, lys og temperaturforskjeller kan tørke ut gummien i dekkene og gjøre dem hardere.
Vinterdekk som har gått ut på dato kan miste sine egenskaper på glatt føre og bli direkte farlige å kjøre med. Det er derfor anbefalt at man kontrollerer dette jevlig, og at man skifter ut dekkene hvert fjerde eller femte år. Dette avhenger av bruk og dekkenes tilstand.
2. Det finnes en frist for når du kan kjøre med piggdekk. Men, ikke for piggfrie dekk
Det er ikke lov å bruke piggdekk eller kjetting fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. Dersom du bor i Nordland eller Troms og Finnmark er det andre regler for dette, og du har ikke lov til å bruke piggdekk fra og med 1. mai til og med 15. oktober.
I motsetning til piggdekk, finnes det faktisk ingen slike frister for piggfrie vinterdekk. Derimot kan man ikke se på piggfrie vinterdekk som helårsdekk da de er utelukkende designet for vinterbruk. Dekken vil også slites vesentlig fortere takket være sin mykere gummiblanding. De vil da kreve utskiftning oftere, noe som ikke lønner seg økonomisk.
3. Kontroller at mønsterdybden er dyp nok
Dette er noe som for de fleste sier seg selv. Men, det kan være vanskelig å vite hva som er minimumskravet for mønsterdybden. Mellom 1. november og første mandag etter 2. påskedag, krever Norske myndigheter at mønsterdybden på vinterdekkene må være minimum 3 millimeter. Vi i WaterCircles forsikring anbefaler at du skifter dekk før dekkene dine blir slitt under dette nivået.
Noe mange også glemmer er at det samme gjelder dekk på tilhengere. Mønsterdybden på tilhengerens dekk skal være det samme som på bilens dekk.
For å måle mønsterdybde kan du enten besøke et dekksenter for kontroll, eller du kan gjøre det selv. Mål dybden i mønsteret med et skyvelær. Ta målinger i hovedrillene i de midterste tre fjerdedeler av slitebanens bredde. Husk å gjøre dette rundt hele dekkets omkrets.
4. Husk at vinterdekk er laget for glatt føre, og ikke vått føre
Vinterdekk laget for å gi deg bedre grep i på glatt snø- og isføre. Men, dersom du tar en titt på vinterdekkene ser du at i motsetning til sommerdekk, som har langsgående mønster designet for å transportere bort vann, så har ikke vinterdekk dette. Vinterdekk gir rett og slett ikke like godt grep på våt vei, og det er større risiko for vannplaning. Du som sjåfør burde ha dette i bakhodet når du treffer på vann og dammer i veibanen.
5. Ikke glem å etterstramme hjulmuttere
Etter du har byttet dekk, være seg til sommeren eller vinteren, må du huske å kontrollere at de sitter som de skal. Hjulbolter og muttere kan løsne og falle ut etter montering, som igjen fører til at hjulet til slutt faller av. Dette skjer med omtrent 500 bilister i Norge hvert år.
Gjør det til en rutine at du sjekker hjul og dekk nøye etter de 10-15 kilometerne. Sjekk først og fremst at hjulbolter sitter som de skal, men også at dekkene ikke har skader, samt at lufttrykket er på riktig nivå.