Bærekraftsrapport

WaterCircles Forsikring har siden etableringen hatt fokus på bærekraft. Vi legger FNs bærekraftsmål til grunn for vår virksomhet. Å bruke vår kompetanse til å hjelpe kunder med å hindre at skader skjer er vårt viktigste bidrag til miljøet, samtidig som vi må tilby bærekraftige løsninger om en skade inntreffer.

Innledning

Samfunnsoppdraget vårt er å skape økonomisk og sosial trygghet for privatpersoner og de næringslivssegmenter vi opererer i. 

Grunntanken i forsikring er at mennesker som er utsatt for økonomisk tap, enten ved en skade på seg selv, dem de er glade i, eller tingene man eier, ikke skal dekke tapet alene. Gjennom å bli med i et fellesskap som WaterCircles, overføres tapet fra den enkelte til fellesskapet. I tillegg til å gi økonomisk og sosial trygghet for den enkelte, frigjør dette kapital til nytte for samfunnet. Forsikring har derfor vært en sentral forutsetning for fremveksten av det moderne velferdssamfunnet og våre lokalsamfunn. Samfunnsoppdraget vårt vil være minst like viktig i tiden fremover med de forandringer vi forventer som følge av klima-, miljø- og andre samfunnsendringer. 

FNs klimarapport fra mars 20231 slår fast at den globale oppvarmingen går raskere enn før. Noen av trendene er allerede irreversible. Det er oftere ekstremhendelser som skogbrann, tørke og flom. Dette er faktorer som i økende grad vil påvirke oss alle som samfunn og oss som forsikringsselskap. Klimaendringer gir økt sannsynlighet for fysiske skader og nye sykdommer. Derfor er det viktig for oss som forsikringsselskap å forstå konsekvensene av klimaendringer for å forebygge og bidra til å unngå skader fremover.  

Forsikringsselskapet WaterCircles Forsikring ASA ble etablert i 2016 og har videreført virksomheten som var etablert i de norske og svenske agenturselskap som siden 2010 har hatt WaterCircles som varemerke.  WaterCircles var tidlig ute i arbeidet med bærekraft blant annet med sertifiseringer som Bra Miljöval og ISO-sertifisering i Sverige (ISO 14001) samt Miljøfyrtårn i Norge og samarbeidet tidlig med både Naturvernforbundet og Naturskyddsföreningen for å lage bærekraftige forsikringer og drive med skadeforebyggende tiltak. Bærekraftige forsikringer har fra etableringen av selskapet vært en sentral del av selskapets strategi og er fremdeles en viktig grunnstein i vår virksomhet. 

Vi skal i fremtiden bygge på og videreutvikle den kunnskapen og erfaringene om klima og miljø som vi bærer med oss siden 2010.  

WaterCircles er en kunnskapsvirksomhet som ikke selv direkte påvirker miljøet i stor grad, men vi kan bidra til et mer bærekraftig samfunn ved å redusere eget klimaavtrykk, med energieffektive lokaler og begrense reiser for ansatte.  

Vår aller viktigste innsatsfaktor i forhold til miljø er likevel å forebygge at skader inntreffer, skader som ikke skjer setter ikke miljøavtrykk. Når skade likevel inntreffer, må vi finne de mest miljøvennlige måtene å reparere skaden på. 

Vi har fokus på å bruke vår innkjøpsrolle overfor våre leverandører i skadeprosesser, reassurandører og i våre investeringer for å finne de mest bærekraftige alternativene og investeringene.  

* IPCC-rapporten Climate change 2021  The physical science basis

FNs bærekraftsmål

WaterCircles baserer arbeidet med bærekraft i tråd med FNs bærekraftsmål. Dette innebærer at WaterCircles aktiviteter skal sørge for balanse mellom klima og miljø, sosiale forhold, god selskapsstyring og økonomi, for å sikre at fremtidige generasjoner får de samme muligheter for å tilfredsstille sine behov som vi har i dag. 

Som forsikringsselskap har vi påvirkning på de fleste av FNs bærekraftsmål.

Av FNs 17 bærekraftsmål har WaterCircles valgt følgende fokus områder:

7. God Helse
8. Anstendig arbeid og økonomisk vekst
11. Bærekraftige byer og samfunn
12. Ansvarlig forbruk og produksjon
13. Stoppe klimaendringene

Våre interessenter er aksjonærene våre, kundene, ansatte og samfunnet som sådan.

Vi har ut fra disse bærekraftsmålene valgt oss våre fokus-områder, områder der vi best kan bistå med å oppbærekraftsmålene. Vår vesentlighetsanalyse og våre interessenters behov kan deles i fem områder.  

Disse er:

  • klima,
  • tryggere og bærekraftig samfunn,
  • engasjerte ansatte,
  • ansvarlige investeringer
  • og god styring og kontroll.

Noen av innsatsfaktorene vil støtte flere fokusområder. Eksempelvis vil arbeid med skadeforebygging for et tryggere og bærekraftig samfunn også bidra til et bedre klima og redusert CO2 intensitet ved at det blir færre skader og reparasjoner.

Klima

WaterCircles har utarbeidet en temabasert kvalitativ klimarisikoanalyse, parallelt med den ordinære risikoanalysen for operasjonell risiko. Dette for å tydeliggjøre viktigheten for klimaforståelse og klimafokus i alle deler av virksomheten.  

Hva definerer vi som klimarisiko

Samfunnets risiko som følge av at klimaet og klimapolitikken endrer seg. Klimarisiko inngår som en naturlig del av finansnæringens forvaltningsansvar og består av tre deler:

  • Fysisk risiko
    • Risiko fra klima og værrelaterte hendelser, f.eks. flom, storm, hetebølge, tørke m.v.
  • Overgangsrisiko
    • Risiko som følger av overgangen til lavkarbonsamfunn. Endringer i politikk, teknologi og samfunnssentiment kan føre til endringer i verdien av mange eiendeler.
  • Ansvarsrisiko
    • Erstatningskrav knyttet til beslutninger eller mangel på beslutninger som kan knyttes til klimapolitikk eller klimaendringer.

Fysisk risiko:

Skadeforsikringsselskapene er direkte utsatt for fysisk risiko som følge av klimaendringer.  

Klimaendringer innebærer at vi i økende grad utsettes for andre typer risiko enn tidligere, ikke minst knyttet til erstatninger for skader forårsaket av værrelaterte hendelser. En ekstremværhendelse isolert sett kan ikke tilbakeføres til klimaendringer, men klimaendringer tilsier at hyppighet og intensitet av ekstremvær vil øke. Mer ekstremvær vil medføre større og hyppigere skadeutbetalinger.  

Endret klima, for eksempel nye nedbørsmønstre, gjør også at skader inntreffer i andre deler av landet enn det som historisk har vært normalt. For skadeforsikringsselskapene er det derfor svært viktig å ha tilgang på mest mulig data som forteller om risikobildet. Statistikk på natur- og vannskader innmeldes og deles gjennom Finans Norge og Svensk Försäkring. Vi har i 2024 innledet et samarbeid med 7Analytics2 for å kunne få bedre kunnskap om risiko knyttet til vann for å redusere antall skader på boliger, infrastruktur og mennesker. 

Større skadefrekvens vil kunne øke samfunnets totale kostnader til reparasjon og gjenoppbygging etter ekstremvær. Premiene kan derfor øke, fordi det krever større innbetalinger for å holde det kollektive skadeforsikringssystemet intakt. Dette vil igjen bety økte kostnader for forbrukerne. 

Skadeforsikring består i all hovedsak av ettårige kontrakter som gir forsikringsselskapene anledning til å endre priser og dekningsomfang årlig. Økte skadeutbetalinger vil dekkes inn gjennom økte premier eller endringer i dekningsomfang. I et lengre perspektiv, og ikke minst ut fra et samfunnsmessig perspektiv, vil betydelige økte skadeutbetalinger som følge av klimaendringer være problematiske, da det i ytterste konsekvens kan medføre at forsikringspremien blir for høy eller at visse områder i praksis ikke blir mulige å forsikre. Dette kan få stor innvirkning på verdiene av boliger og annen eiendom i fremtiden.  

For forsikringsselskapene er det avgjørende selv å ha dekning når store hendelser inntreffer. I Norge er Naturskadepoolen en slik ordning. En vesentlig del av skader i Norge som følge av klimaendringer vil falle inn under Naturskadepoolens ordning. Sverige har ikke tilsvarende ordning.  

Vannskader som skyldes nedbør som gir overflatevann eller frost er ikke dekket av naturskadeforsikringsordningen og må derfor dekkes av annen forsikring, som bygningskasko i den enkelte eiendom og/eller løsøreforsikring.  

I tillegg til Naturskadepoolen sikrer WaterCircles seg ved gjenforsikring i det internasjonale reassuransemarkedet og har avtaler med store internasjonale reassuranseselskaper med solid rating.   

Så lenge disse systemene har tilstrekkelig soliditet, trues ikke systemet. Kostnader ved klimaendringer kan på lengre sikt imidlertid sette press på reassuranseselskapene, ved at prisen på reassuranse går opp eller at skader ekskluderes.  

De siste ti årene har forsikringsselskapene erstattet vær- og naturskader for 38,3 milliarder kroner på bygninger og innbo i Norge, viser Finans Norges nye klimarapport. I 2024 var det nesten 40 000 forsikringsmeldte skader knyttet til overvann og overbelastede rør. Erstatningene etter slike skader har økt med nær 70 prosent siden 2015.

Overgangsrisiko:

Overgangsrisiko er usikkerhet knyttet til klimapolitiske tiltak, effekten av disse og utvikling av klimarelevant teknologi. Overgangsrisiko deles inn i fire kategorier; politikk og reguleringer, teknologi, marked og omdømme. Det er knyttet størst usikkerhet til overgangsrisikoen fordi den ligger frem i tid og fordi det er vanskelig å overskue konsekvenser av blant annet teknologisk utvikling og forbrukeradferd. Klimaendringene vil påvirke hele verdikjeden og valg av metoder og materialer i skadeoppgjør. Det er igangsatt flere initiativer i bransjen og i WaterCircles som vil bidra til økt gjenbruk som støtter sirkulærøkonomien.  

Ansvarsrisiko:

Ansvarsrisiko er svært aktuelt innen skadeforsikring eksempelvis ved at forsikringsselskapene holder en kommune ansvarlig dersom et hus er tillatt gjenoppbygget på samme sted etter å ha blitt tatt av en flom. Tilsvarende kan forekomme for et ikke tilstrekkelig offentlig dreneringssystem. Overvannutvalgets rapport (jf NOU 2015:16) trekker frem at nær 60 prosent av kommunene i Norge mener at kapasiteten i avløpssystemet ikke er tilstrekkelig for å håndtere forventet nedbør i fremtiden. Dersom et forsikringsselskap må gjøre utbetalinger og kan knytte dette til manglende aktsomhet eller dårlige beslutninger hos en kommune, kan selskapene søke regress eller gå til søksmål for å få dekket hele eller deler av det aktuelle utbetalingsbeløpet. Det er mange eksempler på slike saker ulike steder i Norge. WaterCircles forsikrer ikke kommuner.

På et globalt plan er det estimert at tap for forsikringsselskap som er knyttet til naturkatastrofer og menneskeskapt miljøødeleggelser var på hele USD 120 milliarder 2021*

God kunnskap om bærekraft hos våre medarbeidere er viktig for at vi skal kunne gi kundene våre gode råd, og for at vi skal kunne gjøre riktige vurderinger knyttet til risiko. Vi må utdanne våre ansatte og øke vår interne kompetanse og bevissthet.

Hvordan arbeider WaterCircles med klima i det daglige arbeidet?

Det er vår ambisjon å påvirke mennesker, miljø og samfunnet rundt oss på en positiv måte.  

Fremtidsrettet risikoforståelse og risikostyring er avgjørende for riktig pris på forsikring, og helt sentralt i vår forretningsstrategi og inngår i hele verdikjeden. Miljø- og klimaendringer påvirker risikovurderinger og prising av forsikring, og det gjøres fortløpende vurderinger av effekter av ekstremvær og endring i risikoeksponering, basert på historiske erfaringer, ekspertvurderinger og fremtidsprognoser.  

Vurdering av bærekraft er integrert i våre beslutningsprosesser, for eksempel strategiske prosjekter eller produktutviklingsprosesser. Selskapet skal i henhold til retningslinjer for produktutvikling vurdere særskilte klima- og/eller miljøforhold ved utvikling av nye produkter og endringer i eksisterende produkter. Vi har for eksempel forbedret produktet for alle elbiler i det svenske markedet og i Sverige erstatter vi som et av veldig få selskaper tapt elproduksjon fra solceller ved en erstatningsbar skade på bolig eller fritidshus.  Det vil fremover komme store endringer i de fleste sektorer som følge av teknologisk utvikling og nye reguleringer med krav til at klima- og miljøtiltak blir gjennomført. Vi vil bruke vår kunnskap og kompetanse til å innovere, tilby nye produkter og implementere nye og relevante risikodekninger.  

Gjennom vår selekterte underwritingsprosess og skadeforebyggende arbeid er det også fokus på Klima og bærekraft. Gode skadeforebyggende råd til kundene, krav om sikkerhetstiltak og rabatter for risikoreduserende tiltak hos kunder er sentralt i WaterCircles bærekraftsarbeid. Som et eksempel får kunder redusert egenandel på sin forsikring dersom de gjennomfører et  brannsikkerhetskurs, som vi har utarbeidet i samarbeid med Firesafe. 

En annen type initiativ er at vi sponser for eksempel manøvreringskurs i Sverige der den bobill-klubben som har flest kursdeltakere får et pengebeløp av WaterCircles. Vår personlige service og direkte kundekontakt både i salgs- men også i skadesituasjonen muliggjør individuelt tilpassende råd om skadeforebygging, 

Vi arbeider nå med å se hvordan vi i enda større utstrekning kan bruke vår kunnskap om konsekvenser av klima og naturendringer til nye skadeforebyggende tiltak med oppdatering av våre produkter. En viktig del av dette blir å hjelpe våre kunder og samfunnet å unngå skade og når skaden har inntruffet, til å gjøre mer bærekraftige valg. 

God kunnskap om bærekraft hos våre medarbeidere er viktig for at vi skal kunne gi kundene våre gode råd, og for at vi skal kunne gjøre riktige vurderinger knyttet til risiko. Vi har søkelys på å utdanne våre ansatte og øke vår interne kompetanse og bevissthet. Vi har laget et obligatorisk bærekraftkurs som alle våre ansatte årlig må ta og alle ansatte blir årlig testet på kompetanse innen bærekraft. 

Vi er også opptatt av vårt sosiale ansvar og vil fremover følge opp miljøarbeidet vårt i større utstrekning med våre kunder, samarbeidspartnere, leverandører og selskap vi samarbeider med. 

Kjøp av gjenforsikring er en vesentlig del av selskapets innkjøp. Det er for reassuranseprogrammet i 2025 utarbeidet en egen ESG evaluering av selskapets reassurandører basert på S&P Global Corporate Sustainability Assessment (CSA). Denne rapporten gir et viktig grunnlag for å sammenligne ulike reassurandørenes resultater på bransjespesifikke økonomiske, miljømessige og sosiale temaer.

* https://www.munichre.com/de/unternehmen/media-relations/medieninformationen-und-unternehmensnachrichten/medieninformationen/2022/bilanz-naturkatastrophen-2021.html

Tryggere samfunn gjennom skadeforebygging

WaterCircles skal arbeide langsiktig med fokus på å redusere risiko for skade og skadeomfang. Når skaden har skjedd, skal det så langt som mulig velges bærekraftige løsninger til det beste for kunden og samfunnet for øvrig. 

Skadeforebygging

Et bærekraftig samfunn – vårt løfte

Vi har gjennom vår virksomhet bygget opp kompetanse innen forebygging av helseskader, brann, flom og andre værhendelser, trafikkulykker og andre skader. Denne kunnskapen skal så langt som mulig komme hele samfunnet til gode, samtidig som vi bygger kompetanse og arbeider skadeforebyggende på nye risikoområder.  

En skade som ikke skjer, er det mest bærekraftige alternativet. 

En skade som ikke har skjedd, krever verken reparasjon, nye deler og materialer, eller avfallshåndtering, arbeidskraft eller transport. En skade som ikke har skjedd setter ikke klimaavtrykk. Når skader forebygges, forblir ressursene i kretsløpet. Den er heller ikke en økonomisk belastning for kunder, oss eller samfunnet. Derfor er vår viktigste oppgave å forebygge skader før de skjer.  

Et viktig bidrag til bærekraftsarbeidet i WaterCircles er å gi råd til kunder og samfunnet om 

skadeforebygging. Dette kan blant annet være gjennom å gi kundene råd om vedlikehold og  

funksjonsforbedring. Vi tilstreber oss på best mulig måte å gi råd og anbefalinger til våre kunder 

om hvilke tiltak som burde iverksettes for å forebygge fremtidige skader eller å hindre videre  

skadeutvikling. I Sverige får alle som tegner villaforsikring den første måneden av kundeforholdet en 

gjennomgang med vår samarbeidspartner Anticimex der de sammen med kunden går gjennom villaen for å finne forhold som eieren bør gjøre for å hindre fremtidige skader. 

Vi har som et strategisk mål å være det personlige selskapet. Den personlige dialogen vi har med kundene legger til rette for at vi kan gi individuelle og spesifikke råd om skadeforebygging i kundedialogen. Dette er også en innarbeidet rutine hos våre samarbeidspartnere som er ute hos kunden ved skadeoppgjør og vil gi skadeforebyggende anbefalinger utover det som er relatert det aktuelle skadetilfellet.  

I tillegg til den direkte kundedialogen sprer vi kunnskap om og bidrar til holdningsskapende arbeid innenfor bærekraft og samfunnsansvar blant annet gjennom de jevnlige nyhetsbrev vi sender til kunder og våre interessenter, på bloggen vår og Facebook sidene våre4. 

Skadeforebygging gjør seg også gjeldende i flere former i vilkårene til WaterCircles, for eksempel ved 

 sikkerhetstiltak som premieres gjennom rabatter.  

WaterCircles tilbyr også bærekraftige løsninger ved å legge til rette for, og motivere til, bedre helse. Dette gir økt livskvalitet, og forebygger sykdom og skade. I tillegg til våre forsikringsprodukter tilbyr vi blant helsetelefon som kan hjelpe med rådgivning på kundenes spørsmål knyttet til helse, under graviditet og fødsel, samt bistand til psykisk helsehjelp.  

Målet med det skadeforebyggende arbeidet er å gi kundene kunnskap og motivasjon til å forebygge og å begrense skader.  

Bærekraftige skadeoppgjør.

Redusere CO2 utslipp. Vårt løfte:

WaterCircles sin virksomhet skal ha minst mulig negativ innvirkning på det ytre miljø. Vi skal arbeide for å redusere miljø- og klimakonsekvenser i skadeprosessene. Vi skal også stille krav til, og følge opp, våre samarbeidspartneres miljø- og klimautslipp og at de driver energiøkonomisk, herunder reduserer og gjenvinner avfall i størst mulig grad.

WaterCircles skal bidra til å styrke samfunnets kunnskap om klimaendringenes påvirkning på miljøet.

Samtidig som vårt hovedfokus er å forebygge skader, skal vi være der når skader oppstår.  

De største indirekte utslippene skjer i skadeprosessene. Oppståtte skader kan være miljøbelastende ettersom det medgår ressurser til å reparere eller erstatte skadene. Derfor er det et stort potensial for å redusere CO2 utslipp i skadeoppgjør gjennom å motivere kunder, leverandører og andre partnere til å gjøre mer klima- og miljøvennlige valg ved utbedring av skader og stimulere til mer gjenbruk og sirkulærøkonomi.  

Vi vil bidra til EUs måloppnåelse ved å redusere CO2-avtrykket med økt fokus på materialvalg i skadeprosesser.  

Innenfor skadebehandling gjennomføres flere relevante tiltak og vi arbeider kontinuerlig med å få ned klimautslipp når skader oppstår. Som en liten aktør er det naturlig på noen områder å følge etter de store forsikringsselskapene, som for eksempel ved inngåelse av samarbeidsavtaler med de samme sertifiserte leverandører som har implementert miljøtiltak i sine skadeprosesser.  

Vi krever at våre håndverkere og verksted skal bruke miljøvennlige materialer, restprodukter skal bli tatt vare på og sanering skal skje i henhold til oppstilte krav. Vi har stort fokus på lokalreparasjon og henter inn relevant kompetanse for å sikre korrekt og hensiktsmessig utbedring. I vår skaderegulering skal vi i første omgang reparere ødelagte produkter og benytte brukte deler der det er mulig. 

Konkrete tiltak vi gjør i forbindelse med skadeoppgjør:

Bilskader:

Når det gjelder bilskader tar all skadebehandling utgangspunkt i at reparasjonen skal være bærekraftig. WaterCircles søker alltid at reparasjoner gjøres med brukte fremfor nye reservedeler. 

Bilene som vi får i vår besittelse etter en skade reparerer vi og selger videre eller vi utnytter reservedelene som fortsatt er funksjonelle og selger disse på bruktmarkedet. Andelen av brukte deler i bilreparasjoner har økt i 2024. 

Et av våre fokusområder er gjenbruk av deler i motorskadeoppgjør. I Norge var andelen brukte bildeler om lag 2 % i 2020. I 2024 er andelen 4.84% . Tilgang til bedre innsikt og data ble nylig tilgjengeliggjort i Norge gjennom skadetakseringsystemet DBS, der brukte deler kan bestilles av leverandørene som står for skadeoppretting. I WaterCircles Sverige ble det i 2024 benyttet 14,5 % brukte deler i bilreparasjoner. 

WaterCircles har et mål om 10 % resirkulerte deler innen motorskadeoppgjør i løpet av de nærmeste årene. 

Vi har hevet grensen for kondemnasjon fra 60 % til 80 %, noe som medfører at flere biler blir reparert. 

Mange bilruter blir skiftet ut før det strengt tatt er nødvendig. Vi har derfor inngått samarbeid med spesialister innen reparasjon av steinsprut. Våre leverandører vil alltid forsøke å reparere en steinsprutskade heller enn å bytte hele ruten. Andel økte frontruter som er reparert fremfor å bli skiftet ut har økt i 2024. I Sverige sender vi ut et steinspurtplaster til kunder som har fått steinspurt på bilvinduet slik at bilrutene ikke sprekker og vinduet trenger å byttes. Så lenge det ikke går ut over sikkerheten, og bilruten blir som ny igjen, kommer våre leverandører til å velge å reparere fremfor å kaste ruten. Det blir mindre utgifter for kunden og kortere ventetid, samtidig som vi bidrar til mindre avfall. 

Å reparere en frontrute er ca. 5 ganger bedre for miljøet enn å skifte en rute – det besparer ca. 44 kg CO2 per jobb5.

I den svenske virksomheten får kundene låne en miljøbil når kundens egen bil er på verksted for reparasjon. I Norge har man samarbeidsavtaler med leiebilselskap som har fokus på delingsøkonomi og bærekraft i alle ledd.  

Bygninger

Byggenæringen har et stort forbruk av ressurser som hovedsakelig består av mineraler og metaller, men også en betydelig andel fossilt brensel. Ressursbruken fører til store avfallsmengder og store direkte og indirekte utslipp av klimagasser. Vårt fokus er: 

  • Å tørke mer av bygningene i stedet for å rive alt som er vannskadet.
  • På skadestedet sorterer vi avfallet.
  • Vi søker lokal reparasjon for reparasjon og utbedring men har samarbeid med landsdekkende sanerings og håndverkerfirmaer som har bred kompetanse og gokus på bærekraftsmål
  • Tiltak for å redusere transportbehov for leverandører ved utbedring av skader, samt krav om bytte til el/hybrid-biler.

Båtskader

  • Destruering av båtvrak på godkjente mottak.

Elektronikk

Elektroniske artikler som smarttelefoner, datamaskiner og smarthusteknologier, krever store ressursmengder og skaper store mengder med elektronisk avfall.

  • Økt bruk av reparasjon av mobiltelefoner og annen forbruker elektronikk.

Generelt

  • Større grad av automatisering av skadeoppgjøret, noe som sparer tid, papirbruk og kostnader.
  • Alt vesentlig av anskaffelser skjer lokalt. Det vil si at våre avtalepartnere/leverandører så langt som mulig er tilgjengelig i nærområdet hvor behovet er, eller hvor skaden har oppstått.
  • Ved skadeoppgjør der vi får eierskap til en gjenstand, selger vi varene så langt det er mulig i bruktmarkedet.  

Redusere eget klimaavtrykk

Vi har også fokus på oss selv og hva vi selv kan gjøre for miljøet. Styret har besluttet at virksomheten skal basere seg på FNs føre var-prinsipp for beskyttelse av miljøet, og skal anvende miljøstyringssystemer for våre kontorer, måle og arbeide for å redusere egne miljøutslipp. Vi utviser aktivt leietakerpåvirkning i kontorlokalene vi leier i Oslo og Stockholm.  

WaterCircles har en langsiktig ambisjon om å oppnå nullutslipp fra egen drift og dette skal oppnås ved kontinuerlig å redusere direkte og indirekte utslipp blant annet relatert til energiforbruk og reiser. Hvilke tiltak som er nødvendige for å oppnå denne ambisjonen vil være et sentralt tema i strategiprosessene de neste årene.  

Vi har en reisepolicy som sikter på å redusere miljøpåvirkningen fra reiser så mye som mulig.  Det søkes å holde de fleste møter på telefon og video og de ansatte har adgang til å ha hjemmekontor. 

Våre kunder

Kjernevirksomheten vår er at kundene skal ha trygghet ved å være forsikret mot sine økonomiske risker og at vi skal være til stede og hjelpe kunden når det er behov for det. Kundene skal være trygge når de kjøper forsikringer hos oss – dette er vår kjernevirksomhet og grunnlaget for samfunnsoppdraget vi er gitt.  

Ett av de strategiske mål som er satt av styret er å gi korrekte skadeoppgjør med løpende og tydelig informasjon til kundene.  

Selskapets visjon er å tilby forsikringer til risikobevisste kunder og vi har som overordnet strategi å tilby et totalkundekonsept til privatkunder som tar vare på tingene sine, samt til små og større næringslivskunder i utvalgte bransjer. Ved kun å fokusere på utvalgte og risikobevisste forsikringskunder ønsker selskapet å tilby personlig rådgivning og svært høy servicegrad til disse kundegruppene med en konkurransedyktig pris ut mot kunden. I EPSI-undersøkelsen for 2024 ble WaterCircles kåret til det beste selskapet på servicekvalitet. Kundeundersøkelser i Sverige viser at 94% av kundene er enten fornøyde eller meget fornøyde med å være kunde i WaterCircles. 

Vi har i 2024 endret våre kjerneverdier er å være personlig, enkelt, nyskapende og tilgjengelig og vårt posisjons og kundeløfte er «Vi bryr oss». 

Vi jobber kontinuerlig med hvordan vi skal kommunisere med kundene våre både ved avtaleinngåelse, fornyelse og skadeoppgjør.

Engasjerte ansatte

Menneskerettigheter – vårt løfte

WaterCircles forplikter seg til å ta sosialt ansvar og respektere internasjonalt anerkjente menneskerettigheter, herunder verdenserklæringen om menneskerettighetene, FN-konvensjonen om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter og FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter.

Arbeidstakeres rettigheter

WaterCircles anerkjenner ILOs kjernekonvensjoner:

  • Medarbeidernes rett til å organisere seg i fagforeninger
  • Selskapets arbeidsmiljø skal være preget av mangfold, respekt og omtanke.
  • Diskriminering eller trakassering skal ikke forekomme
  • Alle medarbeidere gis mulighet til faglig utvikling og kompetanseheving
  • Vi skal tilby en helsefremmende arbeidsplass utover det som fremgår av lovens minimumskrav.

WaterCircles har vedtatt etiske retningslinjer som skal sikre at blant annet hensynet til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og sosiale forhold er integrert i den daglige drift. 

Vi mener at engasjerte ansatte er en forutsetning for å kunne drive effektivt og nå våre mål. 

Selskapet er en arbeidsplass der det råder full likestilling mellom kvinner og menn og hvor det ikke diskrimineres på grunnlag av noen faktorer.  

Vi har som mål å legge til rette for et inkluderende og godt arbeidsmiljøDet er i løpet av 2024 ikke kommet noen varsel fra ansatte som opplever diskriminering eller trakassering på arbeidsplassen. Vi tilrettelegger for de som ønsker faglig utvikling og kompetansehevning. 

Vi er en liten organisasjon og vi er opptatt av at alle ansatte skal være engasjert, motivert, føle seg trygge og oppfordrer ansatte til å gi tilbakemelding på hva som er bra. Vi gjennomfører jevnlig medarbeiderundersøkelser som følges opp. Resultatene fra disse viser stor grad av medarbeidertilfredshet. 

I distribusjonsnettverket vårt, som er fordelt på kontorer i store deler av Norge, er det mange nyansatte som starter eller restarter sin yrkeskarriere i finans. Vi er opptatt av at flere skal få mulighet til å prøve seg i forsikring og har rekruttert ansatte med annen yrkesmessig bakgrunn enn forsikring.  

Fundamentet for bærekrafts arbeidet legges gjennom egen organisasjon. Bærekraft og ESG-mål må integreres i hele organisasjonen og blant alle ansatte. Dette er et kontinuerlig arbeid. 

I vår svenske forretningsenhet gjennomgår alle våre medarbeidere kontinuerlig ulike kurs og seminarer for å styrke kompetansen.  Opplæringen bidrar til at det skapes kunnskap om vårt miljøarbeid og innsikt om hvorfor miljø- og holdbarhetstankegang er viktig. Også for den norske virksomheten er det gjennomført et obligatorisk bærekraftskurs for alle ansatte som skal gjennomgås årlig. 

Ansvarlige Investeringer

Finansiell klimarisiko beskriver hvordan klimaendringer kan medføre uforutsette endringer i finansielle verdier. Task Force on Climate – Related Financial Disclosures (TCFD) har i sitt rammeverk identifisert tre risikokategorier hvor den største finansielle klimarisikoen for investeringsporteføljen antas å komme i overgangen til et lavutslippssamfunn der klimareguleringer, skjerpede utslippskrav, endret kostnadsbilde og endrede markedspreferanser kan påvirke verdien av investeringene.  

Forvaltningen av WaterCircles’ investeringsportefølje skal følge internasjonalt anerkjente normer for sosialt ansvarlige investeringer (Socially Responsible Investments (SRI)) og etterleve FNs prinsipper for ansvarlige investeringer (UN PRI), samt UN Global Compact, herunder normer som omhandler miljø og klima, menneskerettigheter, inhumane våpen, arbeidstakerrettigheter og forretningsetikk (inkl. antikorrupsjon og anti-hvitvasking). Krav og metode er spesifisert i WaterCircles’ kapitalforvaltningsstrategi med tilhørende retningslinjer. 

Vi inkluderer ESG og klimarisiko i alle våre beslutninger og analyser for investeringer. Investeringsporteføljen skal forvaltes ansvarlig i henhold til FNs Global Compact-prinsipper, overvåkes i henhold til anerkjente krav til bærekraft, og etterleve FNs Principles for Responsible Investments (UN PRI).  

WTC investerer i obligasjonsfond gjennom Storebrand, Arctic og Alfred Berg. De resterende midlene er plassert i grønne termininnskudd i Nordea.   

Våre forvaltere følger FNs prinsipper for ansvarlige investeringer som tar hensyn til selskapets sosiale- og miljømessige krav. Forvalterne har prosesser for samfunnsansvarlige investeringer og vurderer de etiske aspektene ved investeringer. Kravet til kapitalforvaltningen er dermed innfridd, og utføres innenfor rammene av ansvarlig forvaltning. 

God foretakstyring

  • Vår virksomhet skal drives på en bærekraftig måte. Det betyr at virksomhetsstyringen er en forutsetning for langsiktig verdiskaping og en integrert del av vår strategi og daglige drift. 
  • Vi likebehandler eiere og sørger for lik og sikker tilgang til informasjon om selskapets virksomhet, og etterlever Norsk utvalg for eierstyring og selskapsledelse (NUES) sine krav. 
  • Vi skal kjennetegnes av høy etisk standard og eierstyring og selskapsledelse i samsvar med beste praksis. Det er krav til at våre etiske regler etterleves av alle ansatte.  
  • I WaterCircles er det nulltoleranse for korrupsjon, herunder bestikkelser, smøring og gaver som kan påvirke beslutninger.

Forsikring er samfunnsmessig viktig og derfor strengt regulert og god foretakstyring er avgjørende for å nå målene våre. Vi er avhengige av tillit fra kunder, eiere, ansatte, samarbeidspartnere, myndigheter og samfunnet for øvrig.  

Finanstilsynet publiserte i 2025 en rapport på det ordinære stedlig tilsyn i WaterCircles Forsikring ASA som ble gjennomført i 2024. Det er ikke avdekket noen vesentlige negative forhold i virksomheten. 

WaterCircles har vedtatt etiske retningslinjer som også omfatter hvordan selskapet og dets ansatte skal forholde seg til og bidra til bekjempelse av korrupsjon, utover de prosesser som er iverksatt i henhold til regelverket for antihvitvasking og terrorfinansiering som forsikringsbransjen er underlagt. 

Det er ikke avdekket vesentlige brudd på disse retningslinjene i 2024.  

Alle våre ansatte, herunder styret, gjennomgår opplæring om hvitvaskings- og sanksjonsregelverket og virksomhetens risikovurdering. Oppdatert informasjon om hvitvaskingsarbeid gis fortløpende. Hvert år skal alle våre ansatte gjennomgå kurs og oppdateringer i antihvitvask, antikorrupsjon, bærekraft, personvern, god skikk ved rådgivning og annen kundebehandling, BankID og IT sikkerhet.  

Leverandører og samarbeidspartnere

Krav til våre leverandører og samarbeidspartnere

På sikt er det vår målsetting å stille de samme krav til våre leverandører og andre samarbeidspartnere som til oss selv med hensyn klima og miljø, menneskerettigheter og sosialt ansvar. Leverandører skal signere egenerklæring og etterleve krav om samfunnsansvar, med krav til bl.a. helse og sikkerhet, minstelønn, arbeidstid, organisasjonsrett, barnearbeid, akseptable levekår, diskriminering, fysisk avstraffelse, eller tvangsarbeid.

Vi skal også stille krav til, og følge opp, våre samarbeidspartneres miljø- og klimautslipp og at de driver energiøkonomisk, herunder reduserer og gjenvinner avfall i størst mulig grad. Vi utarbeidet i 2023 nye retningslinjer for bærekraftige innkjøp som rullerende inngås med våre leverandører. 

WaterCircles skal innen 30. juni hvert år offentliggjøre vår aktsomhetsvurdering etter åpenhetsloven § 4 på vår nettside www.watercircles.com 

Bærekraftsrapportering

Ekstern rapportering skal være i tråd med regnskapslovens krav, og etterleve FNs prinsipper for bærekraftig forsikring (UN PSI) og Task Force on Climate Financial Disclosures (TCFD).

WaterCircles er medlem av Finans Norge som støtter finansinitiativet i FNs miljøprogram gjennom tilslutning til programmets prinsipper for bærekraftig forsikringsvirksomhet, PSI – Principles for Sustainable Insurance. Tilslutningen innebærer støtte til en overordnet målsetting om å bidra til en bærekraftig utvikling av forsikringsnæringen i Norge og Sverige. Gjennom Finans Norge og Svensk Försäkring får vi svært nyttig oppdatering og erfaringsutveksling om klimarelaterte forhold. PSI innebærer å kontinuerlig vurdere hvordan selskapet kan bidra til at Norge og verden når målene om nullutslipp i klimagasser. 

Status på tiltak i henhold til styrevedtatte mål for bærekraft, hvilke resultater som er blitt oppnådd, og hvilke forventninger vi har til dette arbeidet fremover skal rapporteres årlig til styret som en del av ORSA-rapporten. 

Lenker til policydokumenter

Policy samfunnsansvar og bærekraft
Etiske regler
Miljøpolicy (Sverige)

i https://claimscarbon.com/blog/2022/01/12/forerunners-in-the-insurance-industry-are-taking-climate-action

Innhold