Tryggere samfunn gjennom skadeforebygging
WaterCircles skal arbeide langsiktig med fokus på å redusere risiko for skade og skadeomfang. Når skaden har skjedd, skal det så langt som mulig velges bærekraftige løsninger til det beste for kunden og samfunnet for øvrig.
Skadeforebygging
Et bærekraftig samfunn – vårt løfte
Vi har gjennom vår virksomhet bygget opp kompetanse innen forebygging av helseskader, brann, flom og andre værhendelser, trafikkulykker og andre skader. Denne kunnskapen skal så langt som mulig komme hele samfunnet til gode, samtidig som vi bygger kompetanse og arbeider skadeforebyggende på nye risikoområder.
En skade som ikke skjer, er det mest bærekraftige alternativet.
En skade som ikke har skjedd, krever verken reparasjon, nye deler og materialer, eller avfallshåndtering, arbeidskraft eller transport. En skade som ikke har skjedd setter ikke klimaavtrykk. Når skader forebygges, forblir ressursene i kretsløpet. Den er heller ikke en økonomisk belastning for kunder, oss eller samfunnet. Derfor er vår viktigste oppgave å forebygge skader før de skjer.
Et viktig bidrag til bærekraftsarbeidet i WaterCircles er å gi råd til kunder og samfunnet om
skadeforebygging. Dette kan blant annet være gjennom å gi kundene råd om vedlikehold og
funksjonsforbedring. Vi tilstreber oss på best mulig måte å gi råd og anbefalinger til våre kunder
om hvilke tiltak som burde iverksettes for å forebygge fremtidige skader eller å hindre videre
skadeutvikling. I Sverige får alle som tegner villaforsikring den første måneden av kundeforholdet en
gjennomgang med vår samarbeidspartner Anticimex der de sammen med kunden går gjennom villaen for å finne forhold som eieren bør gjøre for å hindre fremtidige skader.
Vi har som et strategisk mål å være det personlige selskapet. Den personlige dialogen vi har med kundene legger til rette for at vi kan gi individuelle og spesifikke råd om skadeforebygging i kundedialogen. Dette er også en innarbeidet rutine hos våre samarbeidspartnere som er ute hos kunden ved skadeoppgjør og vil gi skadeforebyggende anbefalinger utover det som er relatert det aktuelle skadetilfellet.
I tillegg til den direkte kundedialogen sprer vi kunnskap om og bidrar til holdningsskapende arbeid innenfor bærekraft og samfunnsansvar blant annet gjennom de jevnlige nyhetsbrev vi sender til kunder og våre interessenter, på bloggen vår og Facebook sidene våre4.
Skadeforebygging gjør seg også gjeldende i flere former i vilkårene til WaterCircles, for eksempel ved
sikkerhetstiltak som premieres gjennom rabatter.
WaterCircles tilbyr også bærekraftige løsninger ved å legge til rette for, og motivere til, bedre helse. Dette gir økt livskvalitet, og forebygger sykdom og skade. I tillegg til våre forsikringsprodukter tilbyr vi blant helsetelefon som kan hjelpe med rådgivning på kundenes spørsmål knyttet til helse, under graviditet og fødsel, samt bistand til psykisk helsehjelp.
Målet med det skadeforebyggende arbeidet er å gi kundene kunnskap og motivasjon til å forebygge og å begrense skader.
Bærekraftige skadeoppgjør.
Redusere CO2 utslipp. Vårt løfte:
WaterCircles sin virksomhet skal ha minst mulig negativ innvirkning på det ytre miljø. Vi skal arbeide for å redusere miljø- og klimakonsekvenser i skadeprosessene. Vi skal også stille krav til, og følge opp, våre samarbeidspartneres miljø- og klimautslipp og at de driver energiøkonomisk, herunder reduserer og gjenvinner avfall i størst mulig grad.
WaterCircles skal bidra til å styrke samfunnets kunnskap om klimaendringenes påvirkning på miljøet.
Samtidig som vårt hovedfokus er å forebygge skader, skal vi være der når skader oppstår.
De største indirekte utslippene skjer i skadeprosessene. Oppståtte skader kan være miljøbelastende ettersom det medgår ressurser til å reparere eller erstatte skadene. Derfor er det et stort potensial for å redusere CO2 utslipp i skadeoppgjør gjennom å motivere kunder, leverandører og andre partnere til å gjøre mer klima- og miljøvennlige valg ved utbedring av skader og stimulere til mer gjenbruk og sirkulærøkonomi.
Vi vil bidra til EUs måloppnåelse ved å redusere CO2-avtrykket med økt fokus på materialvalg i skadeprosesser.
Innenfor skadebehandling gjennomføres flere relevante tiltak og vi arbeider kontinuerlig med å få ned klimautslipp når skader oppstår. Som en liten aktør er det naturlig på noen områder å følge etter de store forsikringsselskapene, som for eksempel ved inngåelse av samarbeidsavtaler med de samme sertifiserte leverandører som har implementert miljøtiltak i sine skadeprosesser.
Vi krever at våre håndverkere og verksted skal bruke miljøvennlige materialer, restprodukter skal bli tatt vare på og sanering skal skje i henhold til oppstilte krav. Vi har stort fokus på lokalreparasjon og henter inn relevant kompetanse for å sikre korrekt og hensiktsmessig utbedring. I vår skaderegulering skal vi i første omgang reparere ødelagte produkter og benytte brukte deler der det er mulig.
Konkrete tiltak vi gjør i forbindelse med skadeoppgjør:
Bilskader:
Når det gjelder bilskader tar all skadebehandling utgangspunkt i at reparasjonen skal være bærekraftig. WaterCircles søker alltid at reparasjoner gjøres med brukte fremfor nye reservedeler.
Bilene som vi får i vår besittelse etter en skade reparerer vi og selger videre eller vi utnytter reservedelene som fortsatt er funksjonelle og selger disse på bruktmarkedet. Andelen av brukte deler i bilreparasjoner har økt i 2024.
Et av våre fokusområder er gjenbruk av deler i motorskadeoppgjør. I Norge var andelen brukte bildeler om lag 2 % i 2020. I 2024 er andelen 4.84% . Tilgang til bedre innsikt og data ble nylig tilgjengeliggjort i Norge gjennom skadetakseringsystemet DBS, der brukte deler kan bestilles av leverandørene som står for skadeoppretting. I WaterCircles Sverige ble det i 2024 benyttet 14,5 % brukte deler i bilreparasjoner.
WaterCircles har et mål om 10 % resirkulerte deler innen motorskadeoppgjør i løpet av de nærmeste årene.
Vi har hevet grensen for kondemnasjon fra 60 % til 80 %, noe som medfører at flere biler blir reparert.
Mange bilruter blir skiftet ut før det strengt tatt er nødvendig. Vi har derfor inngått samarbeid med spesialister innen reparasjon av steinsprut. Våre leverandører vil alltid forsøke å reparere en steinsprutskade heller enn å bytte hele ruten. Andel økte frontruter som er reparert fremfor å bli skiftet ut har økt i 2024. I Sverige sender vi ut et steinspurtplaster til kunder som har fått steinspurt på bilvinduet slik at bilrutene ikke sprekker og vinduet trenger å byttes. Så lenge det ikke går ut over sikkerheten, og bilruten blir som ny igjen, kommer våre leverandører til å velge å reparere fremfor å kaste ruten. Det blir mindre utgifter for kunden og kortere ventetid, samtidig som vi bidrar til mindre avfall.
Å reparere en frontrute er ca. 5 ganger bedre for miljøet enn å skifte en rute – det besparer ca. 44 kg CO2 per jobb5.
I den svenske virksomheten får kundene låne en miljøbil når kundens egen bil er på verksted for reparasjon. I Norge har man samarbeidsavtaler med leiebilselskap som har fokus på delingsøkonomi og bærekraft i alle ledd.
Bygninger
Byggenæringen har et stort forbruk av ressurser som hovedsakelig består av mineraler og metaller, men også en betydelig andel fossilt brensel. Ressursbruken fører til store avfallsmengder og store direkte og indirekte utslipp av klimagasser. Vårt fokus er:
- Å tørke mer av bygningene i stedet for å rive alt som er vannskadet.
- På skadestedet sorterer vi avfallet.
- Vi søker lokal reparasjon for reparasjon og utbedring men har samarbeid med landsdekkende sanerings og håndverkerfirmaer som har bred kompetanse og gokus på bærekraftsmål
- Tiltak for å redusere transportbehov for leverandører ved utbedring av skader, samt krav om bytte til el/hybrid-biler.
Båtskader
- Destruering av båtvrak på godkjente mottak.
Elektronikk
Elektroniske artikler som smarttelefoner, datamaskiner og smarthusteknologier, krever store ressursmengder og skaper store mengder med elektronisk avfall.
- Økt bruk av reparasjon av mobiltelefoner og annen forbruker elektronikk.
Generelt
- Større grad av automatisering av skadeoppgjøret, noe som sparer tid, papirbruk og kostnader.
- Alt vesentlig av anskaffelser skjer lokalt. Det vil si at våre avtalepartnere/leverandører så langt som mulig er tilgjengelig i nærområdet hvor behovet er, eller hvor skaden har oppstått.
- Ved skadeoppgjør der vi får eierskap til en gjenstand, selger vi varene så langt det er mulig i bruktmarkedet.