Sist oppdatert: 9. april 2021, kl. 16.00

Informasjon til deg som reiseforsikringskunde.

Norske myndigheter endrer sine reiseråd basert på hvordan koronaepidemien utvikler seg. Vi følger UDs reiseråd etter hvert som de oppdateres.

Vær oppmerksom på at enkelte områder med høy smittespredning kan være unntatt, selv om reiserådet for et land opphører. Derfor er det viktig at du setter deg inn i landets regler og restriksjoner før avreise.

 

  1. Avbestilling:

Reiseforsikringen dekker ikke avbestilling av: Reise til land/område hvor det foreligger et reiseråd på bestillingstidspunktet for reisen. Eller reiser som må avlyses på grunn av lokale innreiserestriksjoner. Dette gjelder også hvis det kommer nye lokale restriksjoner, etter at du har bestilt reisen. (Det må foreligge offisielle reiseråd fra Utenriksdepartementet for å få dekket avbestilling.)

 

  1. Før du henvender deg til oss, ber vi deg gjøre følgende:
  • Kontakt flyselskap, reiseoperatør og hotellfor refusjon.
  • Skriftlig dokumentasjon på hva du får refundert / ikke refundert fra flyselskap, reisearrangør, hotell, utleier etc må vedlegges skademeldingen. Dersom du velger å ombooke reisen trenger vi dokumentasjon på ombookingsgebyr.
  • Kopi av de aktuelle ubenyttede billettene / hotellbekreftelsen, leieforholdet/avtalen vedlegges.
  • Husk å oppgi ditt 
  • Er reisen betalt med kredittkort, vedlegg dokumentasjon som viser at reisen er belastet dette kortet (f.eks ved utskift fra nettbank). Sørg for at de 6 første sifrene og de 4 siste sifrene i kredittkortet fremkommer i dokumentasjonen.

 

  1. Cashpoints, bonuspoeng, verdikuponger etc:

Ta kontakt med reiseselskapet der du kjøpte reisen og be om refusjon. Flere flygninger er nå innstilt, det betyr at du kan få billetten tilbakebetalt av flyselskapet.

Vi anbefaler ikke å ta imot cashpoints eller andre fordelspoeng. Du bør vente og se om flyavgangen blir innstilt og så søke refusjon fra flyselskapet. Se forbrukkerrådets https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt sider om innstilte fly.

Dersom du allerede har fått cashpoints, bonuspoeng eller andre fordelspoeng av flyselskapet, kan du bruke disse på en ny reise senere.

 

  1. Innenlandsreiser

Vi dekker ikke avbestilling av innenlandsreiser med mindre man er dokumentert smittet / syk av Covid-19.

 

  1. Reiser i strid med UDs reiseråd

Vi følger til enhver tid myndighetenes råd, og anbefaler ingen å reise utenlands i strid med disse retningslinjene.

Dersom du likevel reiser til utlandet i strid med UDs reiseråd, vil reiseforsikringen din ikke være gyldig.

Det er viktig at du selv oppdaterer deg på hvilke land/områder som er lov å reise til. Mer informasjon om kriterier og hvilke land dette gjelder finnes på Folkehelseinstituttets nettsider

Det må foreligge et evakueringsråd fra UD for at reiseforsikringen skal dekke evakuering fra et område som går fra grønt til rødt mens du oppholder deg der.

 

  1. Hvorfor reiseforsikringen ikke er gyldig i land med reiseråd?

I WaterCircles er samfunnsansvar en viktig del av forretningsdriften og som forsikringsselskap har vi et spesielt ansvar i tider som vi nå er inne i. Vi er derfor lojale mot og har lagt oss på en linje der vi følger reiserådene til Utenriksdepartementet noe som også står i våre vilkår. Vi ønsker ikke å stimulere til reiser utenlands når det foregår en internasjonal dugnad for å begrense smitte. Vi kan heller ikke garantere at vi kan hjelpe våre kunder på samme måte som i en normalsituasjon, og har derfor tatt standpunkt i tråd med dette for ikke å skape en falsk trygghet. Det vil si at vi følger vilkårene, og at reiseforsikringen ikke er gyldig i land der det foreligger reiseråd. Det betyr at de som likevel reiser må gjøre det på eget ansvar. Dersom Utenriksdepartementets reiseråd etterhvert åpner for flere land, vil reiseforsikringen følge etter.

Avbestilling av arrangementer og reiser og utover våre regler på grunn av frykt for smitte og karantene dekkes ikke.

 

Vi trenger følgende informasjon før du melder avbestilling/evakuering: 

  • Skriftlig dokumentasjon på hva du får refundert / ikke refundert fra flyselskap, reisearrangør, hotell, utleier etc. Alltid kontakt disse først. Dersom du velger å ombooke reisen trenger vi dokumentasjon på ombookingsgebyr.
  • De aktuelle ubenyttede billettene / hotellbekreftelsen, leieforholdet/avtalen.
  • Kontonummer.
  • Er reisen betalt med kredittkort ber vi om at det vedlegges bekreftelse hvor det fremgår at reisen er belastet dette kortet (utskift fra banken), samt at de 6 første sifrene og de 4 siste sifrene i kredittkortet fremkommer.

For å fylle inn elektronisk skademelding trykk her